Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ri2.bib.udo.edu.ve:8080/jspui/handle/123456789/3997
Title: | REFLEXIONES SOBRE LAS PRÁCTICAS DOCENTES |
Authors: | Pérez R., Sol Maricela |
Keywords: | prácticas docentes teaching practices programas curriculares curricula formación de investigadores training of researchers |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Universidad de Oriente |
Citation: | Saber (ISSN 1315-0162), Vol. 22, No 2, pags. 193-197, 2010 |
Series/Report no.: | Saber;Vol 22, No 2 (2010) |
Abstract: | RESUMEN: Estamos convencidos que la calidad pedagógica en las aulas venezolanas depende, en gran medida, de la posición crítica y analítica del docente frente al trabajo de aula, lo cual sólo se logra fortaleciendo los espacios de reflexión permanente e investigación sobre la labor docente. La experiencia de la renovación curricular en nuestro país nos muestra un avance hacia el conocimiento inter y transdisciplinario. Mientras tanto los futuros docentes, egresados de la Universidad de Oriente, Núcleo de Sucre, tienen una formación en la disciplina educativa que, evidentemente, entorpece sus prácticas profesionales. En este ensayo, se reflexiona sobre el alcance de las prácticas docentes y se esbozan algunas ideas para mejorar y convertir estas experiencias de aula en fuentes de investigación. ABSTRACT: We are convinced that the pedagogical quality in the Venezuelan classrooms depends to a large extent on the analytical and critical position of the teacher in what pertains to the work in the classroom, which is only obtained fortifying the spaces of permanent reflection and investigation on the educational work. The experience of the curricular renovation in our country shows an advance towards the inter- and transdisciplinary knowledge. Meanwhile the future teachers, who have graduated from the Universidad de Oriente, Núcleo de Sucre, have formation in the discipline of education that, evidently, hinders their professional practices. In this essay, reflections are made on the reach of the educational practices and some ideas are outlined to improve and to turn these classroom experiences into sources of research. |
URI: | http://ri2.bib.udo.edu.ve:8080/jspui/handle/123456789/3997 |
ISSN: | 1315-0162 |
Appears in Collections: | Revista SABER - Vol. 22 - Nros. 1 y 2 del año 2010 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
[24]-Vol_22-Nro_2-2010-242-709-1-SM.pdf | 602,51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Admin Tools